Onaj ko je postavio pitanje u društvu roditelja blizanaca o tome da li decu razdvajati ili ne naišao je vatrenu raspravu i čvrsta stanovišta. Prema ovome niko od roditelja njie ravnodušan, ili snažno zastupaju stav da blizance ili trojke ne treba nikako i ni pod kojim uslovima razdvajati ili snažno veruju da je to za njihovu decu dobro. Na ovu temu teško se nađu ravnodušni sagovornici.
Psiholozi savetuju povremena razdvajanja od najranijeg doba zbog razvoja individualnosti. To zvuči prilično nejasno i pomalo sebično. Izaziva reakciju tipa: “Moje dete se rodilo u paru i nema teorije da doprinesem ni na koji način da se odvoji od brata svoga ili sesetre svoje i postane neki sebičnjak.”
Možemo sad pokušati da
pojasnimo priču o individualnosti. Ona prvenstevno znači potpuni razvoj
sopstvenih potencijala. Da bi ja postala dobar pevač ja moram da dođem u
situaciju da otkrijem ovaj svoj potencijal, zatim da poželim da ga iskoristim i
na kraju da puno pevam i vežbam da bi dostigla neki kvalitet, da bi sposobnost
razvila do kraja. Međutim u moju individualnost ne spada samo ono za šta sam
sposobna već moja emocionalnost, moj način na koji se lako rastužim na tuđu
patnju ili brzo promenim raspoloženje nakon svađe. Ovo se delimično nasleđuje
jer temperament ima jak oslonac u genima ali se u mnogome i uči u porodici i
široj sredini. Ono što se još pakuje u takj kofer (sem sposobnosti i emocija)
su lične osobine. Možda sam plašljiva i treba nekako da ojačam samopouzdanje da
smanjim strahove i nesigurnosti, možda sam druželjubiva bez mere sve bi za
drugove dala ili sam oštra, uvredljiva preko svake mere pa moram da uravnotežim
te svoje reakcije. Većina nas kroz iskustva koja doprinose ličnom razvoju,
menjaju nas na bolje (ili prave od nas lošiju osobu) prolazimo sami pa tako i
sve lekcije neuspeha i sjaj uspeha nosimo sami, ne delimo nego ugrađujemo u
svoju ličnost.
Kod bilazanaca ovaj proces
individualnog razvoja je pomalo ugrožen jer ne postoji vreme, događaj, osoba
koji imaju samo za sebe. Od postanka, preko rođenja i tokom života oni dele
skoro sve. Moglo bi se reći da je slično i sa braćom i sestrama, a jeste slično
ali ne baš isto. Kolika god da je razlika među decom ona postoji. Jedno se dete
rodilo prvo, bilo samo sa roditeljima jedno vreme, bilo manje ili više svesno
dolaska drugog deteta a ono drugo kada se rodilo bilo je u fazi koju je prvo
dete odavno prošlo. Kod blizanaca sve, ama baš sve se dešava u isto vreme.
Jedina razlika je taj individualni tempo razvoja, mala sloboda svakog blizanca
u okviru koje može da varira, da se razlikuje od onog drugog. Međutim čak i ovo
nekada može biti otežavajuća okolnost za blizanački par jer pritisak na onog
koji je prohodao, progovorio ili ko zna šta kasnije (“možda nešto nije u
redu?!”) je uvek prisutan. Jer poređenje je uvek u toku, neminovno iako ne i
najbolji postupak.
Ono što sa sigurnošću možemo
reći je da se kod blizanaca ili trojki, četvorki lični identitet formira u
tesnoj vezi sa drugim iz para a u ekstremnim slučajevima jedan blizanac je
sastavni deo samospoznaje drugog. Deo idetiteta blizanaca jeste činjenica da su
blizanci. Svaki od njih. Ali ovo ne treba da bude dominantna odrednica njihove
ličnosti već jedna od mnogih odrednica.
Obično se pitanje rastavljanja
postavlja kada je u pitanju polazak u vrtić ili u školu. U svakom slučaju
postoje situacje kada je bolje ne insistirati na razdvajanju blizanaca.
Kada postoji samo jedna
grupa u vrtiću ili školi. Bez obzira zašto se preporučuje razdvajanje ako
nema uslova za to ne treba ga siliti. Još jedan razlog za ostanak blizanaca u
istoj grupi mogu biti neki trenutni porodični uslovi. Ukoliko čitava
porodica prolazi kroz neku krizu prolaze i deca ma koliko mala bila. Ukoliko
ste se nedavno selili, neko je bolestan ili je bilo smrtnih sučajeva u porodici
najbolje je ostaviti ih zajedno jer bi dodatni stres bio razdvanje od sestre
ili brata. Posmatrajte svoju decu. Ako su jedno drugom podrška, podstiču
se na učenje, lepo sarađuju, ne ometaju jedno drugo, imaju prijatelje u grupi
onda ih vi ostavite zajedno. Ako znate da će biti potrebe za skorašnjim
razdvajanjem pripremite ih, razgovarajte o tome i probajte da ih povremeno
kraće razdvajate pre no što se pravo razdvanje desi. Može da se desi da
razdvojeni blizanci pokažu veliku nesigurnost i da budu u velikom stresu koji
bi ih ometao da uče i upoznaju se sa drugom decom, sarađuju sa vaspitačima. Ako
je tako, ne odvajajte ih, to je za njih onda preveliki korak. Nekada je roditeljima
jednostavnije i efikasnije da sva deca blizanci ili trojke, četvorke budu u
istoj grupi. Tada upoznajemo samo 2 vaspitača ili jednog učitelja umesto 2 ili
4, navikavamo se na jedan set pravila, deci je jednostavnije jer su u istoj
ustanovi kod vaspitača sa istim metodom rada. Oni će pričati i uopređivati
svoje vaspitače ili nastavnike, porediće rad u vrtiću i školi kao i pravila ponašanja i svima je mnogo lakše
kada je to manje informacija za obraditi. Dovoljno je imati dva različita
domaća zadatka iz matematike, srpskog i prirpemati dva različita materijala za
likovno pa da bude previše posla za jedne roditelje. Prednost zajedničkog
boravka blizanaca i trojki je i ta što njih vaspitači, učitelji, nastavnici i
škloski psiholozi uvek mogu bolje shvatiti ako znaju da su blizanci i
ako znaju oba (ili sva tri) deteta. Mnogo blizanačka ponašanja mogu se razumeti
samo u tom kontekstu ili uočiti samo u interakciji blizanaca. Zato je nekada
osobama koje su u kontaktu sa blizancima lakše kada su oni u istoj grupi. Neka
istraživanja, doduše inostrana, pokazuju da rana separacija blizanaca dovodi u
velikom procentu do teškoća učenju čitanja, ponašanju i ukupnom napretku
blizanaca. Na ovoj adresi možete naći istraživanje autora Tully,
Moffitt, Caspi, Taylor, Kiernan, Andreou iz 2003. godine).
Koji su razlozi, koje su to
situacije kada bi ih trebalo razdvojiti? Pričali smo o individualnosti. Razvoj
individulanosti je jedan od najčešćih razloga za razdvajanje. Ako blizanci ne
ostvaruju prijateljstva i nikako uklapaju se u grupu dece ili odeljenje u
školi dobro je razdvojiti ih. Nije dobro za njih da nemaju drugih prijatelja
ili poznanika i da se samo druže međusobno. Preterano takmičenje među
blizancima može biti veliki problem za
njihov napredak. Blizance često porede. U izgledu, sposobnostima, osobinama
ličnosti. Mnogi ljudi sa čuđenjem uzvikuju: “Pa oni su totalno različiti iako
su blizanci!” Zašto su začuđeni? Zato što očekuju da su potpuno isti u svemu.
Ovo posebno prati jednojajčane blizance koji su i po izgledu jako slični.
Trojke i blizanci zaista imaju sličnosti, imaju specifičan odnos i pomalo su
specifične ličnosti ali su istovremeno i ličnosti za sebe. Nisu klonovi, kako
ljudi očekuju ali nisu ni obični braća i sestre. Ipak očekivanja ljudi navode
okolinu blizanaca da ih stalno poredi. Ako se i blizanci porede puno ali sa
izraženim takmičarskim duhom to može voditi stalnim sukobima i nadmudrivanjima
među njima. Ponekad pomaže odvojiti ih u različita odeljenja. I tada može da se
nastavi kometicija pa treba pokušati nešto drugo ali ako odvajanje “upali” to
je za sve dobro. Blizanci mogu da ometaju drugu decu. Neki parovi
blizanaca ne prave razliku između ponašanja u školi i kod kuće pa kućne navike
ponašanja ispoljavaju u školi. Ovo može da ometa i njih u učenju i drugim aktivnostima
ali i drugu decu pa je tada dobro razdvojiti ih.
Daću primer koji sam čula od jedne blizanačke majke, u pitenju su dečak i devojčica, zajedno su u prvom razredu i učiteljica ne zna šta bi jer ako su zajedno posvađaju se, koškaju, zasmejavaju, i time ometaju drugu decu. Ako ih razdvoji traže jedno drugo, ne rade kvalitetno, dovikuju se s vremena na vreme, teže da se spoje i opet ometaju drugu decu.U tom smislu blizanačka dinamika je takva da sam njihov odnos može da ometa drugare u razredu na jedan potpuno specifičan, blizanački nacin. Tačno je da i druga deca mogu da ometaju, ne samo blizanci, ali mi ovde govorimo o njima.
Pitanje različitih sposobnosti je verovatno najvažnije i najitrigantnije u ovoj grupi pitanja za razmišljanje. Ukoliko su deca različitih sposobnosti i zato se predlaže razdvajanje, bolje je to i učiniti. Ni jednom roditelju nije cilj da mu se neko od dece slabije razvija nego što može i treba jer na taj način zapravo nikome ne pomaže već odmaže sebi a bratu ili sestri. Kod blicanca sa manje razvijenom sposobnošću može se javiti osećaj krivice što ometa i koči ili osećaj ljubomore što je onaj drugi konstantno bolji. Tako se može pokvariti odnos između dece. Ipak treba biti obazriv i svoju decu uvek iznova procenjivati: ukoliko bi razdvajanje bilo suviše stresno za oba deteta ne treba ga siliti. Isto tako ne treba siliti ni zajednički boravak. Na primer ako jedan blizanac slabije čuje a drugi ne, ne treba taj koji čuje dobro da sedi u razredu gde se komunicira jezikom znakova samo da bi bio sa bratom. Na ovu priču se nadovezuje i ona o dominantnosti jednog blizanca. Nisu svi parovi takvi da je jedan blizanac dominantan na svim ili nekim poljima, obično svako ima neku svoju “specijalnost”, svako negde dominira ali ako je jedan blizanac dominantan na svim poljima, ako samo jedan umerava ponašanje i diktira odnose u tom paru te to ometa razvoj drugog onda je bolje razdvojiti ih, omogućiti drugom da razvije svoju ličnost i sposobnosti a ne da bude večito u senci brata.
Daću primer koji sam čula od jedne blizanačke majke, u pitenju su dečak i devojčica, zajedno su u prvom razredu i učiteljica ne zna šta bi jer ako su zajedno posvađaju se, koškaju, zasmejavaju, i time ometaju drugu decu. Ako ih razdvoji traže jedno drugo, ne rade kvalitetno, dovikuju se s vremena na vreme, teže da se spoje i opet ometaju drugu decu.U tom smislu blizanačka dinamika je takva da sam njihov odnos može da ometa drugare u razredu na jedan potpuno specifičan, blizanački nacin. Tačno je da i druga deca mogu da ometaju, ne samo blizanci, ali mi ovde govorimo o njima.
Pitanje različitih sposobnosti je verovatno najvažnije i najitrigantnije u ovoj grupi pitanja za razmišljanje. Ukoliko su deca različitih sposobnosti i zato se predlaže razdvajanje, bolje je to i učiniti. Ni jednom roditelju nije cilj da mu se neko od dece slabije razvija nego što može i treba jer na taj način zapravo nikome ne pomaže već odmaže sebi a bratu ili sestri. Kod blicanca sa manje razvijenom sposobnošću može se javiti osećaj krivice što ometa i koči ili osećaj ljubomore što je onaj drugi konstantno bolji. Tako se može pokvariti odnos između dece. Ipak treba biti obazriv i svoju decu uvek iznova procenjivati: ukoliko bi razdvajanje bilo suviše stresno za oba deteta ne treba ga siliti. Isto tako ne treba siliti ni zajednički boravak. Na primer ako jedan blizanac slabije čuje a drugi ne, ne treba taj koji čuje dobro da sedi u razredu gde se komunicira jezikom znakova samo da bi bio sa bratom. Na ovu priču se nadovezuje i ona o dominantnosti jednog blizanca. Nisu svi parovi takvi da je jedan blizanac dominantan na svim ili nekim poljima, obično svako ima neku svoju “specijalnost”, svako negde dominira ali ako je jedan blizanac dominantan na svim poljima, ako samo jedan umerava ponašanje i diktira odnose u tom paru te to ometa razvoj drugog onda je bolje razdvojiti ih, omogućiti drugom da razvije svoju ličnost i sposobnosti a ne da bude večito u senci brata.
Imajte na umu da če deca odrasti pa će neke od osobina koje su sad
simpatične postati neprihvatljive ili neprijatne za praktikovanje. Mali
blizanci obučeni isto su slatki ali tako obučeni srednjoškolci izazivaju
podsmeh vršnjaka. Preterano emocionalno (za)vezani dečaci trojkice su slatki u
zagrljaju ali kada jednog dana ona prava za jednog od njih shvati da će uvek
biti na trećem mestu može da odustane od takve neobične veze. Blizanački par
devojčica u kom brigu o jednoj uvek vodi njena u svemu bolja sestra kada su
male izgleda simpatično, dok takve sestre u dvadesetim godinama izgledaju
tužno. Vodite računa da gajite one osobine i navike koje će vašoj deci pomoći u
životu a ne izdvojiti ih, zbuniti ili sputavati.
Nekada zbog stalnog poređenja,
senke brata ili sestre, konstantnog zajedničkog doživljavanja i iskustava
blizanci žele da se razdvoje i kažu to jasno. Ispunite im želju jer ima
je očigledano potreban prostor. Kada čitate ispovesti starijih bilazanaca često
ćete naići da su se rado razdvajali jer su voleli da imaju nešto svoje. To “imati
nešto svoje” je za blizance retko iskustvo jer sve dele od majčinog stomaka,
roditeljske pažnje i ljubavi, posuđa, odela, kreveta kade pa do drugova i igračaka. Kada pitate odrasle
blizance oni često kažu da im je nedostajao taj individualni tretman. Autorki
ovih redova jedne prilike u šetnji gradom prišao je blizanac, sada već odrastao
i rekao da ima brata i da vidi da sam majka blizanaca i da želi nešto da mi
kaže. Nakon što sam ga ohrabrila u tome rekao je: “Nemojte ih oblačiti isto, nemojte ih terati da upišu istu školu i
molim vas, uvek, uvek im kupite svakom po jednu čokoladu. Nemojte da uvek tu
jednu moraju da dele. Evo ja ovako odrastao, dan danas umem da kupim čokoladu i
sam je pojedem”.
Uputno je razdvajanje i ako su
jednojajčani i toliko liče da ih drugi ne mogu razlikovati. Tada je
otvoren niz mogućnosti da razviju neke negativne osobine kao što je sklonost da
se lažno predstavljaju ili šale sa ljudima na neprimeren način, opet
zamenjujući identitet. Osim toga to može štetiti njihovoj slici o sebi kao
jedinstvenoj osobi a drugima onemogućiti da razviju pojedinačno dobar odnos sa
njima pa je moguće da ih vršanjci zato izbegavaju, što bi dovelo do manjka
socijalne interakcije a onda i lošeg socijalnog učenja. Profesinalni predlog
za razdvajanjem je uvek potrebno razmotriti. Dakle, ako vam je doktor
preporučio da zbog nečeg treba da se razdvoje, možda psiholog ili neki drugi
profesionalac moguće je da zna i vidi nešto što vi kao roditelj ne možete.
Uzmite taj predlog barem u razmatranje i pokušajte da sagledate situaciju
realno. Možda je zaista tako bolje.
Vodite računa da ni jedna odluka ne može da se donese na brzinu pa ni ova. Potrebno je razmotriti odnos vaših trojki ili blizanaca, njihove karaktere, situaciju u kojoj se nalazite vi i vaša porodica, koristi i štetu koju verujete da bi vam takav postupak doneo. Pričajte sa suprugom, rođacima koji ih znaju, ljudima koji ih čuvaju. Pitajte kako se ponašaju kad su zajedno kako kad su odvojeno. Evo iskustvo jedne mame blizanaca:
“Mi idemo kod logopedice privatno u njen stan. Posebno, jedan pa drugi sam bez mene. Ona je oduševljena kako oni sede mirno, sarađuju, ništa ne diraju po stanu. Kaže da nikad nije imala tako disciplinovanu djecu. Čak je i drugim mamama pričala. I jednom nije imala termin za obojicu, pa zajedno došli na tretman, i to bez mene. Kaže ništa nije uspela uraditi, samo se svađaju, odvlače pažnju jedan drugom. Nisu mi znali ni reći šta su radili, jer nisu pratili. Eto, kako se ponasaju zajedno a kako odvojeno.” Ovde je prisutno međusobno ometanje blizanaca i indikovano je odvajanje. Sada su mali ali kada bi se ovo dešavalo na škloskom času u nižim razredima na primer, oni bi ometali i drugu decu pa bi bilo opet uputno razdvajanje.
Nekada blizanci imaju brata ili sestru, starijeg ili mlađeg. Dinamika se tada komplikuje jer treće dete će takođe imati svoj uticaj na blizance ali i ono će menjati svoje ponašanje u zavisnosti od toga da li je u društvu sa njima ili bez njih. Može pokazivati neverovatnu privrženost, čuvati ih i brinuti se o njima – tada zauzima ulogu sličnu roditeljskoj ali reakcija može biti takva da dete pokazuje ljubomoru i zapodevati svađe, provocirati blizance – tada zauzima ulogu koja je uobičajena za stariju braću ili sestre u odnosu na mlađe. I u jednom
i u drugom slučaju drugo dete ima jak uticaj na blzance ili trojke. Ovo takođe treba uzeti u obzir prilikom
odluke o razdvajanju.
Čak i kada procenite da je
razdvajanje loš potez ili dobra ideja ne ostajte pritom kao da je zapis u
kamenu. Stalno procenjute svoju decu, slušajte kako se ponašaju kad vas nema
(jer se ponašaju drugačije) i kada progovore pričajte sa njima o toj temi. Tako
revidiratje svoju odluku stalno jer deca vam se menjaju a menjaju se i
okolnosti u kojima rastu. Vodite računa o tome da je svaki pritisak loš, i onaj
da deca po svaku cenu budu stalno zajedno i onaj da se razdvoje po svaku cenu.
Za kraj kao ilustraciju kako
blizanačke veze mogu biti jake i neobične, pomenućemo zanimljiv pojam
blizanačke telepatije. To je sposobnost blizanaca da osete ono što drugi oseća
ili da znaju o čemu misli. Evo jednog odogovora na pitanje da li blizanačka
telepatija postoji:
“Da postoji. I ja sam živi dokaz
toga. Imam sestru, identičnu bliznakinju i naša veza ne može biti dublja. Kada
smo bila male igrale smo igu pogađanja tako da je jedna pogađala šta druga
misli. Nikada nismo pogrešile i to je plašilo naše roditelje. Bilo je dosta
stvari koje su ih kod nas zbunjivale. Obe smo rođene nadarene.
I dan danas imam osećaj njenog
prisustva iako živi u drugoj zemlji. Moja deca još nemaju taj dar. Da imam
blizance bilo bi drugačije verovatno jer oni dele drugačiju vezu od braće i
sestara jer su stvoreni i rođeni na ovaj svet zajedno. Postoji neka energija
između dva čoveka čije je stvaranje bilo jednovremeno. Ovo možda ne važi za sve
blizance ali za nas važi.” (Preuzeto sa: answers.yahoo.com).
Kako se sve ispoljava
telepatija među blizancima i trojkama (ili zajedno rođenom decom uopšte)? Nekada
jedan oseća fizičke senzacije koji drugi ima i tako zna da ga nešto boli i gde
ili recimo, da doživljava srčani udar. Nekada se (kao u ovom primeru) čini da
jedno drugom čitaju misli, dovršavaju rečenice – znaju šta će onaj drugi reći.
Nekada su uključeni u iste aktivnosti iako su razdvojeni, na primer jedu u isto
vreme, kupuju istu stvar čak u istoj boji ili uzimaju telefon da zovu nekog u
isto vreme.
Ovaj fenomen nema naučnu potporu
iako pojedini blizanci izveštavaju da imaju takve doživljaje. Ipak fenomen nije
još naučno ispitan ali veruje se da je zastupljeniji kod monozigotnih blizanaca
nego kod dizigotnih.
Koga zanimaju priče o ovakvim slučajevima naćiće ih na
ovom mestu. Mi ćemo ovde preneti samo jednu jednu:
“ Imam brata blizanca i kada samo bili deca bio je kod svog drugara a ja kući.
Pas ga je jako ujeo za ruku i ja sam trpeo užasne bolove sedeći kod kuće i
govorio sam da me ruka jako boli. Malo zatim brat je došao sa velikom ranom na
ruci i mi smo požurili u hitnu. Ovo je jedno od mnogih naših takvih iskustava”
Autor teksta: Nikoleta Njegovan
Нема коментара:
Постави коментар